Dramaattinen kotikisa oli koitua kohtalokkaaksi


VRT:n legendaluokan kuski Mika Gustafsson selvisi SM-kotikisan hurjannäköisestä voltistaan lähes pelkällä säikähdyksellä, mutta aineksia
vakavaankin moottorikelkkaturmaan sunnuntaina Varkauden moottoriurheilukeskuksessa oli.
Gustafsson ajoi SM-sprintin avauspätkällä kakkoseksi P-KMoKe:n Esa Myllärille kolme sekuntia jäänenä.
- Tein siinä pieniä ajovirheitä, joten lähtökohdat toiseen starttiin olivat hyvät. Mulla oli hyvä ajofiilis päällä enkä mielestäni tehnyt
onnettomuuspaikalle tullessa varsinaista ajovirhettä. Päinvastoin koko ajan oli tunne, että ajan kärkivauhtia. Luotin siihen, että kova nopeus keventää ja tulin paikalle niin lujaa kuin pystyin nappi pohjassa, arviolta 60-80 kilometrin nopeudella. Se oli kieltämättä riskirajoilla menoa, Gustafsson tuumi maanantaina samalla tutkiessaan rataa. Tarkempi analyysi osoitti radalta löytyneen pienen kivensärmän, johon Gustafssonin kelkan vasemman suksen ohjainrauta iskeytyi.
- Sen jälkeen se oli menoa. Kelkka alkoi sakata puolelta toiselle ja lensin voltin keskelle rataa kelkan tullessa perässä. Olihan se kova tälli, mutta onneksi sain kieputettua itseni jotenkin pois radalta puitten väliin, Gustafsson toteaa.
Onni onnettomuudessa oli, että mies ei iskeytynyt ilmalennon jälkeen radan varrella seisoviin mäntyihin. Hän kiitteleekin turvamiesten ripeää toimintaa.
- Turvallisuuteen pitää kelkkakilpailuissa panostaa ja lippumiehet toimivat Varkaudessa esimerkillisen hyvin, josta muut kisajärjestäjät voivat ottaa opikseen. He olivat näköyhteyksissä toisiinsa ja viestintä pelasi nopeasti. Ensipuhenkilöstö ja lääkäri olivat paikalla välittömästi ja minut pakattiin tyhjiöpatjaan ja toimitettiin ambulanssilla Varkauden aluesairaalaan, koko sunnuntai-illan sairaalassa tarkkailussa viettänyt Gustafsson muistelee. Panssaripaita pelastuksena

"Kusti" sai ruhjeita selkäänsä ja lantionseutuunsa, mutta sanoi jalkojen ja käsien toimivan hyvin.
- Kyljen lisäksi sisäelimissä saattaa olla suolistorepeytymä. Ajohaalarin alla oleva suojus eli "panssaripaita" pelasti tällä kertaa vakavammalta onnettomuudelta. Tilanteen vakavuus säikäytti myös kanssakilpailijat.
- Jokainen ymmärsi mistä on kyse ja tuomaristo päätti kilpailijoita kuultuaan keskeyttää kisat. Ehkä se johtui siitä, että onnettomuus sattui juuri minulle ja kanssakilpailijat kunnioittivat meikäläistä, kun olen ollut näissä kisajärjestelyissäkin vahvasti mukana. Toki se harmitti myöhemmin, että kisat jouduttiin keskeyttämään. Toinen vaihtoehto olisi ollut jatkaa kisaa ja laittaa kyseiseen kohtaan vaaran merkki. Gustafssonia jäi harmittamaan myös se, että kaksi hänen jälkeensä tullutta legendaluokan kuljettajaa ajoivat onnettomuuspaikan ohi, vaikka turvallisuutta korostettiin ennen Varkauden SM-sprinttiä pidetyssä sunnuntaiaamun ohjaajakokouksessa.
- Olin näissä kisoissa paitsi kilpailijana myös kilpailujärjestäjänä. Ohjaajakokouksessa sovittiin, että vaikka täyttä ajetaankin,
onnettomuuspaikalle ensimmäisenä tullut pysähtyy, katsoo tilanteen ja antaa ensiavun ja toisena paikalle tullut hälyyttää paikalle lääkärin, mutta näin ei toimittu ja asiasta on raportoitava Moottoriliittoon, Gustafsson toteaa.
Hän ei myöskään näe radassa moitteen sijaa.
- Radan yleiskunto on hyvä. Kyse oli monen yhteensattumien summasta. Yöunet ovat jääneet vähiin kisajärjestelyjen takia ja kotikisat tuovat myös omat paineensa ja stressinsä. Adrenaliinitaso ennen toista starttia oli korkealla ja kun mennään äärirajoilla pienikin vire kertautuu, Gustafsson myöntää, mutta suhtautuu tulevaisuuteen luottavaisesti.
- Kelkat ovat parhaillaan laitettavana ajokuntoon ja jos mies on tolpillaan, ajan jo ensi viikonloppuna Pohjanmaalla SM-sprintin seuraavat osakilpailut Seinäjoella ja Kurikassa, hän arvioi.
Myöskin viime talven kisassa Gustafsson aiheutti katsojille Varkauden kotikisassa sydämentykytyksiä.
- Silloin kelkka tuli viimeisestä hyppyristä maaliin, mutta mies ei. Aika käsittämättömän värikästä tämä GRT:n tallitoiminta on ollut ja legendamaine sen kuin ksavaa, muistelee "Kusti" jo pieni virne naamallaan.

 





Kisakalenteri


GRT netissä