GRT kiitää myös endurancessa


Gustafsson Racing Team on ajanut alkukesästä myös rata-autoilun endurance saloon -luokan kisoja.
Kausi alkoi 3. toukokuuta Alastarosta, josta tuomisina oli 15. sija. Samalle sijalle GRT:n nelikko Oiva Gustafsson, Mika Gustafsson, Joni Gustafsson ja Hannu Nevasalo päätyivät myös Kemorassa 17.-18. toukokuuta ajetussa osakilpailussa.
Kolmas osakilpailu ajettiin 25. toukokuuta Alastarossa, jossa GRT-kuskit kaasuttiva luokassaan 18. sijalle 45 joukkueen kuuden tunnin kisassa.
- Hankimme auton (BWW 325i) vasta viime kesänä, joten totuttelemme vasta ratakilpailuihin tällä kaudella. Tarkoitus on kiertää vielä ainakin neljä osakilpailua, tallipäällikkö Mika Gustafsson tuumii.
Seuraavana vuorossa onkin jo Motoparkin kotikisa 12. heinäkuuta Virtasalmella, jota isännöivät Varkauden UA ja Kotkan UA.
- Kotikisaan kalusto olisi tarkoitus virittää iskukuntoon, sillä hankimme kesäkuussa muun muassa autoa varten uuden nelipyöräsuuntauslaitteen.
Alkukesän kisoissa bemarin säädöt eivät ole olleet kohdallaan ja ajettavuus on kärsinyt, "Kusti" tuumii, mutta uskoo loppukauden kisojen kulkevan jo paremmin.
GRT hankki BMW:nsa 7500 eurolla.
- Auto rakennettiin sen jälkeen kokonaan uusiksi eli moottori, perä ja vaihteisto. Hankintahinta tuplaantui, Gustafsson toteaa.
Hän sanoo kärjen kaasuttavan endurance saloon -luokassa lähes ammattimaista tahtia.
- Kilpailu kärjessä on järkyttävän kovaa ja taso luokassa tuntuu nousevan vuosi vuodelta, kun uusia talleja tulee kilvanajoon mukaan.
Endurance -saloon luokan kisat sekä uutena harrastuksena alkanut maastopyöräily pitääkin GRT:n kelkkakuskit Mika ja Joni Gustafssonin kiireisinä miehinä myös kesäajan.
- Otamme maastopyörät mukaan myös rata-autoviikonloppuihin ja pyörän selässä polkien kunto nousee hyvää tahtia kohti syksyn ja talven mk-kisoja, Gustafsson toteaa.
Motoparkin 12. heinäkuuta ajettavan osakilpailun jälkeen ohjelmassa on vielä kolme endurance-kisaa; 13.9. Ahvenistolla, 20.-21.9. Botniaringilla ja 28.9. Alastarolla.

GRT:n lisäksi talousalueen talleista mukana endurance saloon -luokassa ovat Leppävirran Top Sport Racing, joka kiilasi edellisessä Alastaron osakilpailussa peräti kolmanneksi sekä Opel Calibralla kaasuttava Team Paukkola Pieksämäen Peiposjärveltä, jonka riveissä ajavat Simo Rautio, Jyrki Manninen, Perttu Kolehmainen, Eino Lundgren ja Sami Mulari.
Leppävirran Top Sport Racingissa ajavat Kai Vihavainen, Aki Tuhkanen, Juha Hakuli, Toli Tallgren ja Seppo Halonen.
Endurancessa on tärkeä löytää oikea balanssi nopeuden ja pienen kulutuksen välissä. Jokainen tankkauskerta ja samalla kuljettajan vaihdos heikentävät aikaa, joten tallit pyrkivät minimoimaan tankkauskerrat.
Endurancessa neljän-kuuden miehen joukkueet kilpailevat kenen kalusto on kestävin kuuden tunnin mittaisessa kestävyysponnistuksessa.
- Juuri tankkauksissa olemme menettäneet alkukesän kilpailuissa mahdollisuudet kärkisijoihin. Niihin on tärveltynyt vielä liikaa aikaa, "Kusti" tuumii.

 





Kisakalenteri


GRT netissä