Mika ja Joni Gustafsson vauhdissa Kuusamossa


Moottorikelkkailun kilpailukausi käynnistyi viikonloppuna Kuusamosta, jossa ajettiin Kuura-sprintti. GRT-kuskeista Kuusamossa kaasuttivat Mika Gustafsson ja toista talvea B600 -luokassa ajava 17-vuotias Joni Gustafsson.

Lauha ja lumeton alkutalvi hankaloitti kaksikon valmistautumista talven koitoksiin, joten Mikan kakkossija legendaluokassa ja Jonin kolmas sija B600 -luokassa vetivät GRT-kaksikon suut hymynvirneeseen. – Kävin ennen Kuusamon kisaa kerran Levillä ja kolmesti Jonin kanssa Sotkamon Rommakossa testaamassa uutta kelkkaa. Huoltoautoon kertyi yhden harjoituspäivän aikana 500 kilometriä ja kelkkaan 50 kilometriä eli suhde on vähintään erikoinen. Uusiin mainosteippeihin väritetyn GRT:n huoltoauton mittariin onkin kertynyt syksyn aikana noin 3000 kilometriä pelkkiin harjoituksiin. - Rommakossa oli joulun ja uudenvuoden tienoolla harjoittelemassa kuskeja ympäri Suomea muun muassa Ilomantsista, Kurikasta ja Rovaniemeltä ja jopa Tallinnasta saakka, Mika Gustafsson tuumii.

Gustafssonit ovat panostaneet täksi kaudeksi paitsi kalustoon myös omaan fysiikkaan. Kummallakin on upouusi kelkka allaan, mutta Mika Gustafsson miettii vielä ottaako hän sitä lainkaan käyttöön, koska lukemia uuden kelkan kilometrimittariin ei ole vielä kertynyt. – Olemme panostaneet testeissä tähän asti Jonin kelkkaan, jonka säädöt noin parinsadan crossiharjoituskilometrin jälkeen alkavatkin olla kohdallaan. Myös kelkan alustan kestävyyteen on tulevaa talvea varten satsattu. Viime talvena tuli alustan takia paljon keskeytyksiä, Gustafsson muistelee. - Tulevan talven ensimmäinen tavoite onkin ajaa kelkka joka startissa maaliin, Joni Gustafsson toteaa.

Siinä Joni onnistui heti Kuusamon avausstartissaan ja oli vielä ensimmäisen aika-ajon jälkeen B600 -luokan kakkosena. - Viikonlopun ehdottomasti parasta ja ilahduttavinta antia oli Jonin vauhdikas meno B600 -luokassa, itsekin mainiosti legendoissa kakkoseksi ajanut Mika Gustafsson totesi. Mika Gustafsson oli ensimmäisen startin jälkeen jopa johdossa, mutta pieni ajovirhe toisessa startissa maksoi sen verran sekunteja, että kauden avauskisasta oli tuomisina kakkossija, joka sekin tyydytti. GRT-kaksikolla on selkeä työnjako tiimissä. Mika huolehtii kaluston testauksesta ja kunnosta ja Joni valvoo molempien ajotekniikkaa. GRT-kaksikon tarkoitus on ajaa tammikuussa seitsemän kisaa, jos vain kalusto ja miehet ovat kunnossa ja lunta riittää, Gustafsson toteaa.

Mika Gustafssonin päätähtäin tänä talvena on sprinttikisoissa ja Joni tähtää crossikisoihin. – Endurokisat jäävät tältä talvelta kilpailuohjelmastamme pois, kaksikko toteaa. Yksi tulevan talven kohokohdista kaksikolla on ajaa SM-sprintin päätöskisa kotikaupungissa Varkaudessa 28. tammikuuta. - Varkauden SM-radan ratapohja on hyvässä kunnossa ja odottaa enää lumipeitettä. Aikaa h-hetkeen on enää vajaat kolme viikkoa. Varkauden lisäksi SM-kelkkasprintin osakilpailut ajetaan Kajaanissa, Kurikassa, Seinäjoella ja Kerimäellä. SM-kisa kerää kaupunkiin 150-200 osanottajaa ja huoltajia tulee toinen mokoma. VRT kerää SM-kisaan noin 30 hengen toimitsijakaartin.

 





Kisakalenteri


GRT netissä