SM-rataa lumetetaan


VRT järjestää moottorikelkkailun SM-osakilpailun ensi sunnuntaina 28. tammikuuta ennakkosuunitelman mukaisesti.
- Rata on alkuperäisen suunnitelman mukainen eli 3,2 kilometrin mittainen, tuumivat perjantaina 19. tammikuuta SM-kisojen vahvat puuhamiehet Aake Mustonen ja Mika Gustafsson, jotka ottivat ilolla vastaan tämänviikkoiset lumisateet.
Kaksikko huhkii nyt monen muun kanssa pitkää päivää moottoriurheilukeskuksessa. Vaivannäön tarkoituksena on järjestää erinomainen moottorikelkan SM-sprinttikisa. Moottorikelkkailurata vaatii vielä enemmän lunta alleen kuin esimerkiksi maastohiihdossa tarvittava rata.
- Kajaani, Seinäjoki ja Kurikka joutuivat siirtämään omia SM-sprintin osakilpailujaan. Alunperin sprintin Suomen mestaruudet piti ratkaista Varkaudessa, mutta Pohjanmaan heikko lumitilanne pakotti kisajärjestäjät siirtämään kolme ensimmäistä osakilpailua helmikuulle ja nyt SM-startit ajetaan Pohjanmaa cupin yhteydessä, Mika Gustafsson tuumii.
Näin SM-sprintin kisasarja starttaakin nyt uuden suunnitelman mukaan 27. tammikuuta Kerimäen Kerimaasta.
- Kerimäellä on samanlainen vahva usko siihen, että rata saadaan sinne tehtyä. Kerimäen kunta on tarjonnut siellä auttavan kätensä radan
lumettamisessa, Gustafsson toteaa.
Varkaudessa 3,2 km:n mittaisen moottoriurheilukeskusta kiertävän radan lumettaminen tapahtuu VRT:n omin talkoovoimin. Lopullinen päätös sunnuntaina - Onneksi tänne on saatu hyvin isoa lumensiirtokalustoa ja pyöräkoneita. Siirrämme lunta muun muassa moottoriurheilukeskuksen parkkipaikalta, kisa-alueelta ja lähimaastosta radalle. Radan pohja muotoillaan eli liipataan ja myös rännit saadaan kuntoon, mutta töitä tämä teettää. Viikonloppunakin meillä on kymmenkunta ukkoa tekemässä tänne SM-kisoja, Gustafsson arvioi.
Lopullinen päätös ajetaanko Varkaudessa SM-sprintin osakilpailupisteistä tehdään sunnuntaina 21. tammikuuta. Samana päivänä myös Kerimäki päättää, pystytäänkö kisat siellä läpiviemään suunnitelmien mukaan.
Mikäli talvesta tulee pysyvä eikä uutta takapakkia lauhojen talvisäiden osalta tule, Kerimäellä ajetaan sprintin ensimmäinen SM-osakilpailu ja Varkaudessa toinen. SM-sarja jatkuu uuden suunnitelman mukaan 3. helmikuuta Seinäjoella, 4. helmikuuta Kurikassa ja viimeinen osakilpailu kaasutetaan 11. helmikuuta Kajaanissa.
- Ilmoittautuminen Kerimäelle ja meidän SM-kisaan päättyy sunnuntaina. Osanottajia tänne Varkauteen odotetaan noin 120. Kun ratapohja liippaantuu ja se saadaan kovaksi ei lisälumen tarve ole niin polttava. Lumetuksella ja pohjanteolla pystytään korvaamaan noin 30 sentin luonnonlumikerros, Gustafsson arvioi.
Hän itse kaasuttaa Ami Tuovisen, Jari Purasen, Erkki Nykäsen ja Jukka Väisäsen tavoin legendaluokassa. VRT:n muut omat kuskit SM-osakilpailussa ovat junioreissa ajavat Teemu Tuovinen ja Juha-Pekka Damski. Joni Gustafssonin luokka on B600.
SM-sprinttiä kaasutetaan kaikkiaan kuudessa luokassa. Legendojen ja B600 -luokan lisäksi SM-pisteistä ajetaan nuorissa, naisissa, Pro- ja
harrasteluokissa.
Varkauden moottoriurheilukeskukseen nyt talkoilla tehtävän 3,2 km:n radan lähtö- ja maalialue on speedwayradalta, josta lenkki kiemurtelee
motocrossradan ja romuliikkeen parkkipaikan välistä Tykkitien sivustaa niin sanotulle metsälenkille ja käy viitostien vierustaa palaten Vattuvuoren hiihtoladun vartta myöten jokamiesluokan radalle ja palaa sieltä usean hyppyrin jälkeen takaisin.
- Kelkat ja ajajat ovat pitkään yleisön nähtävillä ja näyttävyyttä pyritään saamaan rakentamalla moottoriurheilukeskuksen lähtö- ja maalialueella useita hyppyreitä. Vielä yksi pieni tönkyrä jätetään maalisuorallekin, josta itselle jäi viime talvena kirveleviä muistoja, Gustafsson toteaa.
Gustafssonin mukaan SM-kelkkarata on nyt suljettu.
- Virallisten SM-kisasääntöjen mukaan kelkkarata on suljettava kymmenen päivää ennen SM-kilpailuja. Rata on nyt suljettu ja kaikenlainen ajaminen siellä on jyrkästi kielletty. Sallittua radalla on ainoastaan radan kunnostaminen työkelkoilla, Gustafsson tähdentää.

 





Kisakalenteri


GRT netissä